Dieta odchudzająca – co jeść, aby schudnąć?

Statystyki serwowane nam przez Światową Organizację Zdrowia są więcej, niż niepokojące. Według najnowszych danych, w Polsce problemy z nadwagą może mieć około 55% ludzi. Co więcej, spore grono boryka się z otyłością. Najgorsze w tym wszystkim jest jednak to, że owe statystyki z roku na rok są gorsze. My, jako społeczeństwo – nie potrafimy przeciwstawić się „epidemii” nadwagi i otyłości.

Dlaczego tyjemy?
Rosnąca liczba osób otyłych nie jest wynikiem przypadku. To wszystko ma swoją przyczynę w prowadzonym trybie życia. Ten, pozostawia naprawdę sporo do życzenia. Żyjemy w bardzo szybkim tempie – nie dbamy o ruch, odżywianie, sen i relaks. Skutkiem tego jest wiele defektów organizmu, jeden z nich stanowi gromadzenie się nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej.

Wiele osób stara się tłumaczyć swoją nadwagę uwarunkowaniami genetycznymi. To jednak nie ma zbyt wiele wspólnego z prawdą. Otyłość dziedziczna klasyfikowana jest zaledwie u 3% społeczeństwa. Pozostali muszą spojrzeć prawdzie w oczy: nadwaga i otyłość jest wynikiem zaniedbań.

Czemu nie potrafimy schudnąć?
Wydawać by się mogło, że taka epidemia nadwagi i otyłości jest niemożliwa. Wszak, medycyna bezustannie się rozwija. Mamy coraz większą wiedzę i świadomość na temat problemu. Dlaczego jednak nie potrafimy powstrzymać tego problemu?

Odchudzanie jest procesem, który wymusza na organizmie spore zmiany. Niestety, wiele osób nie jest w stanie ich zaakceptować. Kiedy przeciętna jednostka ma zrezygnować z wygodnego fotela i zamienić czas spędzany przed telewizorem na rower, rolki czy bieganie to szybko rezygnuje. Podobnie jest w przypadku odżywiania – nie potrafimy dostosować swojej diety, bo jest to mało komfortowe.

– Moi klienci wielokrotnie przeze mnie płakali. Kierowali w moją stronę mnóstwo obelg, rzucali bidonami z wodą… Widziałem w tym wszystkim bezsilność. Dla nich zrobienie treningu było ogromnym wyzwaniem. Nie dlatego, że był to wycisk fizyczny. To była męka psychiczna. Jednak dzisiaj po prostu mi dziękują. Odchudzanie jest WYMAGAJĄCE, ale problem leży w głowie, a nie ograniczeniach fizycznych i fizjologicznych. – mówi Artur Jędryniak z Warszawskiego klubu „Fitness & Me”.

Jak schudnąć? Dieta na odchudzanie.
Jednym z najważniejszych (ale nie jedynym!) elementów odchudzania jest dieta. Wszak, to co jemy znajduje bezpośrednie przełożenie na tym jak wyglądamy. To logiczne, że jeśli będziemy jeść niezdrowo i zbyt wiele, to szybko okaże się, że jesteśmy otyli i po prostu niezdrowi.

Nie mniej jednak, objętość i pro-zdrowotność diety to nie jedyne warunki. Kluczowe jest również to, aby jeść regularnie i stosunkowo często (ale w znacznie mniejszych porcjach). Pozwoli to naszemu metabolizmowi na wydajniejszą pracę.

Kluczowym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Z zasady: powinno być najbardziej obfite. Wszak, to właśnie po przebudzeniu – zapotrzebowanie na energię jest największe. Wraz z każdym kolejnym posiłkiem, ilość dostarczanego pożywienia powinna maleć (wyjątkiem może być posiłek przedtreningowy).

Po ustaleniu pór posiłków, warto sporządzić bilans wartości odżywczych. Obliczyć należy go indywidualnie, w oparciu o: wzrost, wagę, wiek oraz aktywność fizyczną. Przy czym należy pamiętać, że od całkowitej przemiany materii należy odjąć około 15-20%, aby dieta mogła być określona mianem redukcyjnej.

Istotne jest również to, co jemy. Wszak, wartość kaloryczna to jedno, a jakość dostarczanego materiału to drugie. Należy korzystać z produktów niemodyfikowanych, nieprzetwarzanych. Kluczem do sukcesu jest to, aby wybierać produkty sycące, ale nisko kaloryczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *