Zdrowy sen – co zrobić, aby zdrowo spać?

Czy wiesz, że nawet 50% polskiego społeczeństwa cierpi na bezsenność? Problemy tego typu uwarunkowane mogą być przez szereg czynników. Dowiedz się co przyczynia się do występowania bezsenności i jak sobie z tym radzić!

Przyczyny problemów ze snem
Czynników kształtujących problemów ze snem jest naprawdę wiele. Poniżej pokrótce przedstawiamy wszystkie te, które pojawiają się najczęściej.

Zaburzenia hormonalne – jeśli bezsenność pojawia się w specyficznym czasie, tj.: podczas występowania miesiączki (lub regularnie w innym czasie cyklu menstruacyjnego), ciąży, menopauzy lub andropauzy – wówczas występuje duże prawdopodobieństwo, że problem uwarunkowany jest przez brak równowagi hormonalnej w organizmie.

Nieodpowiednie odżywianie – ktoś mądry powiedział kiedyś, że „jesteśmy tym co jemy”. W zasadzie, trudno się z tym nie zgodzić! Jeśli będziemy jeść niezdrowo, nieregularnie i w zbyt późnych porach to istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdzie to przełożenie na naszym śnie.

Brak aktywności fizycznej – organizm człowieka wymaga regularnego ruchu. W przypadku jego braku borykać się możemy nie tylko z defektami sylwetki, ale także z rozstrojeniem organizmu, czego jedną z konsekwencji może być bezsenność.

Nadmierne spożywanie alkoholu – wiele osób błędnie zakłada, że alkoholu pozwala nam zasnąć. Owszem, alkohol niejako wpływa na naszą senność, ale… nie ma nic wspólnego ze zdrowym snem. Jest wręcz przeciwnie. Zasypiamy, ale ów sen nie ma żadnej wartości regeneracyjnej.

Nadmierne spożywanie kofeiny – nie ma znaczenia czy pijesz kawę, energy-drinki, zieloną herbatę czy też posiłkujesz się innymi „dopalaczami”. Kofeina stanowi jedną z przyczyn problemu ze snem. Wszak, działa pobudzająco nawet przez 12 godzin. Dlatego też, wyżej wymienione napoje należy spożywać tylko w godzinach porannych.

Palenie papierosów – szkodliwe substancje zawarte w dymie tytoniowym mogą uszkadzać ośrodki odpowiedzialne za senność.

Stres – to jedna z tych przyczyn, której eliminacja jest bardzo trudna. Tzw. gonitwa myśli, stres i rozdrażnienie sprawiają, że nie potrafimy zasnąć nawet przez kilka dobrych godzin.

Co zrobić, aby zdrowo spać?
Zdrowy, głęboki i regenerujący sen to marzenie każdego, kto boryka się z bezsennością. Aby je urzeczywistnić naprawdę nie potrzeba wiele. Prezentujemy pięć kluczowych „tipów”, które sprawią, że Twoja noc wreszcie będzie przespana!

Zadbaj o regularność – cykl dobowy powinien zawsze wyglądać tak samo. Regularne pory zasypiania i wstawania są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. Dzięki temu, nasz organizm lepiej zrozumie rytm dobowy i po prostu się do niego dostosuje.

Zadbaj o komfort w sypialni – wygodny materac i poduszka to nie wszystko. Sypialnia powinna być wywietrzona i wychłodzona. Optymalna temperatura oscyluje w granicach 19-21o Celsjusza.

Wyeliminuj kofeinę i alkohol – na czas terapii przeciw bezsenności całkowicie zrezygnuj z kawy (nawet w godzinach porannych) i innych środków energetyzujących. Powiedz również „nie” alkoholowi.

Zrezygnuj z telewizji i komputera przed snem – niebieskie światło emitowane przez nowoczesne urządzenia negatywnie wpływa na naszą zdolność do zasypiania. Dlatego też, na trzy godziny przed snem zaleca się po prostu z nich nie korzystać.

Eliminuj przyczyny, a nie objawy – osoby, które borykają się z bezsennością bardzo często popełniają błąd i zamiast leczenia przyczynowego, stosują leczenie objawowe (m.in. tabletki nasenne). Należy zdać sobie sprawę, że taka terapia nie zakończy się sukcesem i wręcz uzależni nas od jej stosowania.

Zdrowy sen – kluczowy dla Twojego organizmu
Bezsenność to nie tylko przypadłość, która powoduje znużenie, zmęczenie i problemy z koncentracją. To także osłabienie pracy narządów i układów wewnętrznych, co stanowi poważne zagrożenie dla naszego zdrowia, a czasem i życia. Dlatego też, nie lekceważ problemów ze snem i przeciwdziałaj!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *